Diakonia - Människor som förändrar världen
Alvin Mosioma från Tax Justice Network Africa i en intervju med Peter Alestig Blomqvist för SvD 2014.

Seger mot skatteavtal i Kenyas högsta domstol

Diakonias samarbetsorganisation Tax Justice Network Africa (TJN-A) har vunnit ett viktigt rättsfall i Kenya som slår fast att landets dubbelbeskattningsavtal med Mauritius strider mot landets konstitution.

2019-05-03

Rättsprocessen mot Kenyas skatteavtal med Mauritius påbörjades 2014 efter ett initiativ från Tax Justice Network Africa, med stöd av Diakonia. TJN-A argumenterade i rätten att avtalet som de båda länderna slutit mellan sig två år tidigare stod i strid med Kenyas konstitution. I mitten på mars i år gav kenyanska högsta domstolen TJN-A rätt med hänvisning till att skatteavtalet slutits av regeringen utan insyn och utan möjlighet till deltagande av landets parlament, det vill säga de folkvalda.

Fallet har väckt uppmärksamhet och domslutet förväntas leda till att fler länder ser över sina dubbelbeskattningsavtal.
– Domslutet är banbrytande inte bara för Kenya utan även för andra afrikanska länder. Det är ett första steg i rätt riktning för att säkerställa en korrekt och bred konsultationsprocess i ärenden som är av nationellt intresse, säger Alvin Mosioma, ordförande för TJN-A i en kommentar till domen.

Utmaningar med skatteavtal

Syftet med dessa skatteavtal mellan länder är att undvika dubbelbeskattning för företag som är verksamma i fler länder. Problemet är att avtalen i praktiken ofta har begränsat utvecklingsländers möjligheter att beskatta multinationella företag samtidigt som det gett företagen skattefördelar. TJN-A har därför påpekat vikten av att folkvalda involveras i processen med att utforma avtalen.

Diakonia och våra samarbetsorganisationer har länge påpekat utmaningarna med dubbelbeskattningsavtal, särskilt när de sluts med så kallade skatteparadis. Dit hör Mauritius enligt flera klassificeringar, även om EU har satt upp landet på den ”grå listan över skatteparadis”. Vi menar att s
katteavtalen bör utvärderas och omförhandlas när de begränsar utvecklingsländers rätt till beskattning. Vår rekommendation får stöd av Europaparlamentet som så sent som i mars i år uppmanat medlemsländerna att analysera vilka konsekvenser deras skatteavtal får på utvecklingsländer.

Vad bör Sverige göra?

Vår rapport Tax Games från 2017 visar att Sverige har 42 skattevatal med utvecklingsländer som i snitt minskar källskatten i dessa länder med 3.76 procentenheter. Det är mer än genomsnittet för länderna som granskas i rapporten. Fyra av skatteavtalen har klassats som "extra restriktiva”. Vi har därför i flera sammanhang uppmanat regeringen att utvärdera hur skatteavtalen påverkar utvecklingsländerna för att se om de rimmar med målsättningarna i Sveriges Politik för global utveckling (PGU) om att all politik ska utgå från ett fattigdoms- och rättighetsperspektiv. Inga konsekvensanalyser har ännu gjorts.

Sverige får godkänt på ett av fem granskade områden

  • Sveriges politik för att stoppa den globala skatteflykten

    Skatt som en utvecklingsfråga är sedan några år tillbaka en del av Sveriges politik för global utveckling (PGU). Samtidigt visar en ny rapport att Sverige brister i hur den egna politiken påverkar...
  • Rekommendationer till Sveriges regering

    En ny rapport från Eurodad visar att Sveriges politik för att motverka den globala skatteflykten brister. Inga konsekvensanalyser har gjorts av hur den egna politiken påverkar utvecklingsländer och...