Diakonia - Människor som förändrar världen
Dar al Amal ger bland annat psykosocialt stöd i ett projekt mot barn trafficking.

Musikhjälpen

Tre programledare flyttar in i en glasbur på ett torg i en svensk stad. Under 144 timmar samlar de in pengar till Radiohjälpen och informerar kring ett rättvisetema. Diakonia är en av de organisationer som deltar i och är förmånstagare till Musikhjälpen.

2018-04-26

Musikhjälpen är ett insamlingsevent som funnits i Sverige sedan 2008. Det är ett samarbete mellan Radiohjälpen, SVT och Sveriges Radio för att uppmärksamma och samla in pengar till en undangömd humanitär katastrof. Det är ett nytt tema i Musikhjälpen varje år. 2017 var temat "Barn är inte till salu" och Musikhjälpen samlade in över 74 miljoner kronor som fördelades på olika organisationer och projekt. 

Vart går pengarna?

Alla organisationer med verksamhet kopplat till årets tema ansöker om pengar till relevanta projekt efter Musikhjälpens slut. Först därefter blir det officiellt vilka organisationer som tilldelas pengar från Musikhjälpen/Radiohjälpen.

Pengarna går till  insatser som syftar till varaktig förändring och ett lokalt ägarskap i mottagarlandet. Insatserna sker i några av världens svåraste områden där människor är extremt utsatta och behöver såväl akut hjälp, för att överleva, som mer långsiktig hjälp, för att kunna leva ett värdigt liv. 

Diakonias projekt 2017

2017 fick Diakonia pengar till två projekt:

Samarbetsorganisation Dar Al Amal i Libanon arbetar med pojkar och flickor som är inom riskzonen att utsättas för sexuell handel. Projektet fokuserar på att förebygga och informera om barnsexhandel till barn, familjer och samhällsinstitutioner samt rehabilitering av barn som överlevt barnsexhandel i Sabra-området.

Diakonias samarbetsorganisation FOCUS  jobbar förebyggande för att säkerställa att barn inte utsätts för barnsexhandel och rehabiliterande för redan utsatta barn som exempelvis kan få tillgång till juridisk hjälp. Projektet utförs i tre länder (Thailand, Myanmar/Burma och Laos) med fokus på barns utsatthet vid migration. Mellan dessa tre länder rör sig barn och vuxna i stor utsträckning, vilket ökar deras sårbarhet. Många barn utsätts av ditresande förövare och turistbranschen i området involveras därför för att öka medvetenhet och lyhördhet.

Så kan du bidra

Hör av dig till Gabriella Riddez så berättar hon mer om hur du kan bidra till kommande kampanj.